Stadjes bekijken in de Auvergne - Reisverslag uit Saint-Didier-sur-Doulon, Frankrijk van Maria Bullens - WaarBenJij.nu Stadjes bekijken in de Auvergne - Reisverslag uit Saint-Didier-sur-Doulon, Frankrijk van Maria Bullens - WaarBenJij.nu

Stadjes bekijken in de Auvergne

Door: Myriam

Blijf op de hoogte en volg Maria

28 April 2011 | Frankrijk, Saint-Didier-sur-Doulon

Na een redelijke nacht (ik heb maar anderhalf uur liggen lezen), stond ik om 8 uur naast mijn bed. Gauw mijn leesboek mee naar beneden en even genieten van de rust en de stilte. Buiten mijn boek verder zitten lezen. Om 9 uur water voor de koffie gemaakt en Hans uit zijn bed getrommeld. Zonde om je vakantie hier in bed te liggen.
Na een heerlijk ontbijt met vers brood van het bakkertje in het dorp, zijn we in de auto gestapt. Hans rijdt, want mijn pols doet zeer en met brache om mag ik niet zomaar rijden….verzekeringstechnisch :S. Alternatieve route. Prachtig over de bergweggetjes heen met prachtige vergezichten. Na een uur wWeer beneden aangekomen blijken we 3,5 km van ons huisje af te zitten. En het leuke is….route barrée. We worden over dezelfde weg teruggestuurd als dat we heen zijn gekomen. In een iets sneller tempo, zijn we een half uur weer in Saint-Didier-sur-Doulon. Ook daar allerlei borden, maar bij navraag mochten we wel doorrijden. Gelukkig. Eerst via een prachtige weg naar la Chaise -Dieu. Op een afstand zien we de kerk al staan. Daar de auto geparkeerd en naar de kerk gelopen. Helaas dicht want wij kwamen aan tussen 12 en 14 uur. Dat is voor ons toch nog wennen, want in Nederland is alles in die tijd gewoon open. In België overigens niet, daar is dan ook vrijwel alles dicht. We hebben even door het dorpje gelopen, maar ook de winkeltjes gingen sluiten, dus zat er voor ons niets anders op dan door de rijden naar le Puy-en-Velay. Ook dit stadje zagen we van een afstand liggen met zijn chapelle Saint –Michel d’Aiguilhe op een hoge rots en een eindje verder de Veirgne op een hoge rots. Verder bezit dit stadje een indrukwekkende cathedraal. Je moet hiervoor heel veel trappen op, zelfs in de kerk nog en dan kom je middenin de catedraal binnen via die trap. Een prachtig altaar, voornamelijk blauw van kleur met Maria en met wel 20 godslampen. Daar heb ik even een kaarsje aangestoken en in stilte gezeten. Hans was al binnen geweest en die zat nu buiten op Dunya te passen. Even een terrasje genomen met een klein, duur kopje koffie en daarna de rest van de middag in het prachtige oude gedeelte van dit stadje rondgewandeld. Over kinderkopjes en lavakeitjes. Prachtige oude gebouwen en een prachtig uitzicht over het nieuwere gedeelte van de stad. Rond half 5 waren we terug bij de auto. Ik ben zelf naar huis gereden, even mijn brache afgedaan. Ik had nog wel pijn, maar als ik rijd, kan ook Hans genieten van de omgeving, terwijl ik de aandacht bij de weg kan houden. Om 18 uur waren we weer bij het huisje. De buurvrouw kwam even vragen of alles oké was en of we de kachel aan het branden kregen. Ik heb gezegd dat het moeilijk ging. Wij zijn dit immers ook niet gewoon om te doen. Ze heeft ons even laten zien hoe het moet en later stond er een doosje met sprokkelhoutjes en papier voor de deur zodat we de kachel aan konden maken. Hij brandt nu dan ook heerlijk. Hans is even alleen wandelen. Is goed ook. Zo weer een kopje koffie zetten en daarna weer lekker aan de wijn. Genieten van onze laatste avond hier in de Auvergne….wat gaat de tijd toch snel. Morgen weer naar huis :S

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Maria

Actief sinds 03 Feb. 2011
Verslag gelezen: 413
Totaal aantal bezoekers 13190

Voorgaande reizen:

09 April 2014 - 21 April 2014

Taizé 2014

15 September 2013 - 25 September 2013

Rome

01 Juni 2011 - 05 Juni 2011

VJK te Elim

26 April 2011 - 29 April 2011

Saint-Didier-sur-Doulon

Landen bezocht: